Rabu, 18 Mac 2009

Bara ku~

Tika mana aku berjalan separuh dari dunia ini,
Pastinya akan ada satu pintu terkunci di depanku,
Mencari di mana kuncinya,
Sambil memikir apa di sebalik pandangan pintu itu,
Cuba bertafsir bersama mereka di sekeliling,
Tapi lidahku kaku untuk memapar kata-kata,
Sambil mata mencari di mana jalannya yang lain,

Sememangnya kadang kala tulangku tidak mampu
memikul segalanya,
Perlu juga aku meringankannya bersama pandangan
yang hampir sama,
Perlu juga aku mendayungkan diriku dan semangatku 
ke jalan yang betul,

Garam di mulutku memang tidak terasa masinnya lagi,
Tapi aku tetap ingin cuba menyalakan api bara
di genggaman tanganku ini,
Kerana aku ingin merasakan air mata bersama 
kesakitan bara itu,
Yang mana memerlukan percikan dari tangan-tangan
sebadanku ini,

Yang mana hanya mencurahkan air dari dahulu lagi,….  

*****

cita-cita untuk dikejar, bukannya dimatikan, bukannya sebagai kata-kata mainan tika kecilku, dan bukannya sebagai penutup hidup,.....

~ anakmanjoi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan